مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20958 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

به طور كلي ريشه خطاها وگمراهي فكري بشري از كجا سرچشمه مي گيرد ؟

براي تشخيص صراط مستقيم ومصون ماندن ازخطاهاي فكري ضمن اين كه بايد منكر راه نبود ودرجهت شناخت كامل ودقيق آن گام برداشت وازمقدمات منطقي شناخت بهره گرفت كه هركدام درجاي خود مهم وقابل بررسي است . عمده مطلب دركلامي است كه استاد جوادي آملي دارند كه ( اهميت اهتمام به نزاهت روح وقداست نفس وتأثير بسزاي اخلاق ، درفهم علوم وكاربرد معارف بحدي است كه جناب ارسطو فراگيري اخلاق راقبل ازسائر بخشهاي علوم استدلالي لازم دانسته است ، زين الدين عمربن سهلان ساوي- قرن ششم- درشرح رسالة الطير ابن سينا-قده- مي گويد : خلاف (اختلاف)كرده اند متقدمان تاكدام علم اولي تر بود كه اول خوانند ، معلم اول گويد : كه علم اخلاق بايد خواند آنگه ميزان يعني منطق ، آنگه طبيعي ، آنگه رياضي ، آنگه الهي . . .غبار باطني جلوي ديد بصيرت رامي گيرد ولذا قلب غبارگرفته هم ازادراكمعارف محروم مي باشد (1) واين چه بسا مراد آيه شريفه باشد كهان تتقوا الله يجعل لكم فرقاناً ، لذا تقوي الهي مهمترين شرط شناخت است ومهمترين مانع نيز حب دنيا است كه فرموده اند : حب الدنيا رأس كل خطيئه ، بنابراين چه بسا ريشه خطاوگمراهي فكري بشر عدم رويكرد به تقوي وآلوده شدن به محبت دنيا باشد كه د راين زمينه به كتاب شناخت شناسي درقرآن آيت الله جوادي آملي مراجعه كنيد .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- شريعت در آيينه معرفت ، آيت الله جوادي آملي ، ص41و42







مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.